Skrattets betydelse

Får den som sörjer skratta?

Många av våra medlemmar talar om svårigheter med att skratta. När vi medlemmar skrattar tillsammans kan man ibland få höra en förvånad röst som säger "Det här är första gången jag skrattar sedan mitt barn dog. Åh, vad skönt det var!". Det är svårt att skratta och många skäms för att skratta. "Inte kan man skratta när man upplevt det jag gjort? Hur skulle det se ut? Vad skulle folk säga?"


Vi är många som kan intyga att omvärlden reagerar när vi skrattar. Om vi skrattar med nära vänner är vi trygga och våra vänner skrattar med oss. De känner oss så väl och vet att vi kan skratta ena stunden för att i nästa stund rasa ner och vara otröstliga. De vet att det inte är något konstigt med det, utan helt naturligt.


Är vi bland bekanta eller på arbetet kan reaktionerna gå isär. En del utomstående känner den bestörtning vi beskrev tidigare "Hur kan hon skratta så snart efter sin sons/dotters/syskons död?!". Andra kan man nästan känna att de blir lättade. "Åh, vad skönt! Hon skrattar! Nu har nog sorgen gått över..."


Viktigast är friheten att kunna uttrycka sig i alla former när gråten kommer gråt och när skrattet kommer – välsigna det – det är en väg till frihet att kunna uttrycka sig fritt.

Att man säger saker som:Skratta är som balsam för kroppen, ett gott skratt förlänger livet eller som vi i föreningen ofta säger: att skratt är plåster för själens sår, är inte bara ord. Idag är det bevisat att när vi skrattar utsöndras goda endorfiner som är bra för oss.

  • Skratt gör att man ser saker från en annan synvinkel och gör oss mer positiva, hjälper oss att behålla vår styrka och förbättrar din humor när du går igenom en pärs och det hjälper dig också att hantera negativa känslor.
  • Att skratta mer är en av de bästa lösningarna för ett bättre mående och är alldeles gratis. 

  • Vet du att hjärtfrekvensen ökar snabbare när vi skrattar än när vi motionerar? Vi ökar vår energiförbrukning med sjuttiofem procent, musklerna i ansiktet, halsen, axlarna och mellangärdet får en kortvarig men intensiv träning av att skratta. Blodtrycket sjunker, endorfinhalten ökar och stresshormoner minskar..

  • Idag finns skratt-terapi en behandlingsform som bla finns inom sjukvården och som i princip går ut på samma sak: ”Fake it unil you make it" Det finns också ett flertal böcker i ämnet bla Tanja Dyredand: ”Skratta & Pausa – en helande guide för kropp och själv.

Vi vill gärna samla på oss texter och hemsidor om skrattets betydelse. Har Du några förslag, hör av dig till kansliet:

 info@vsfb.se

Vi använder oss av cookies ("kakor") vilket tillåter oss att bättre förstå och leverera sidans innehåll till dig. Genom att fortsätta godkänner du vår policy. Klicka för att läsa mer.